Nacházíte se zde: Úvod > Members > doceka00 > Informace > Studentská komora Rady vysokých škol > Pražská studentská deklarace

Pražská studentská deklarace

Pražská deklarace evropských studentek a studentů: ne školnému, ano Boloňskému procesu a účasti na řízení vysokých škol

Praha, 6. 3. 2009

Ve dnech 15. 2. 2009 – 19. 2. 2009 se na půdě ČVUT v Praze konala 17. Evropská studentská konvence (ESC), organizovaná Studentskou komorou Rady vysokých škol (SK RVŠ), národní reprezentací studujících v České republice. ESC je pravidelné setkání zástupců členských organizací Evropské studentské unie, která zastupuje více než 11 milionů studujících z 38 zemí Evropy.

ESC, která se konala pod záštitou českého předsednictví Radě Evropské unie, zahájil ministr školství Ondřej Liška. Jejím hlavním tématem bylo posilování účasti studujících v hodnocení kvality na vysokých školách, řízení vysokých škol a prosazování cílů Boloňského procesu. Více než 100 zástupců studujících z celé Evropy se v průběhu pětidenní konference účastnilo množství panelových diskusí a workshopů.

Závěry 17. ESC byly shrnuty v Pražské studentské deklaraci, která bude předložena ministrům školství zemí EU na konferenci v Leuvenu, která se bude konat ve dnech 28. – 29. dubna 2009 a jejímž hlavním tématem bude budoucnost Boloňského procesu.

Pražská studentská deklarace navazuje na Lublaňskou deklaraci, přijatou v březnu 2008 na 15. Evropské studentské konvenci. Evropská studentská unie v ní stanovila čtyři základní pilíře pro zastupování zájmů studujících. Jde o zásady otevřenosti všem studujícím a odmítnutí všech forem diskriminace, účasti studujících na demokratických rozhodovacích procesech, reprezentace zájmů všech studentů a jejich nezávislosti ve vztahu k vysokým školám i vládním institucím.

Hlavním poselstvím Pražské studentské deklarace je podpora pokračování reformního úsilí Boloňského procesu a jeho posílení v následujícím desetiletí. Cílem těchto reforem je vytvoření Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání (EHEA), v rámci kterého bude podporováno, usnadňováno a umožňováno vzdělávání napříč celým kontinentem. Vytvoření EHEA je motivováno snahou zajistit vysokou kvalitou vysokoškolského vzdělávání, zaměřuje na pokrytí rozličných potřeb studentů i společnosti a na zajištění rovných příležitostí pro všechny. Společný prostor vzdělávání musí být také oproštěn od diskriminace a bariér, které by bránily rozvoji plného potenciálu svých občanů. Podmínkou pro dosažení těchto cílů je účast studentů nejen na hodnocení kvality studia a souvisejících servisních služeb, ale také na samotném řízení vysokých škol. Aby mohli výsledků Boloňského procesu a EHEA využívat všichni studující, je potřeba zajistit a posilovat akademické svobody vysokých škol a účast studujících v akademických samosprávách.

Evropská studentská unie se dlouhodobě a důrazně staví proti zavádění tržních mechanismů do vysokého školství, včetně zavádění jakýchkoli forem školného. Vysokoškolské vzdělání je ze své podstaty veřejným statkem a je nepřípustné, aby se společnost zříkala zodpovědnosti za jeho vysokou a trvale udržitelnou kvalitu. „Pro českou studentskou reprezentaci je jasné stanovisko ESU velkou posilou. Zejména v situaci, kdy v návaznosti na chystanou reformu vysokého školství MŠMT za pomoci mediálně známých osobností akademického života umně propaguje zavedení školného a řízení vysokých škol prostřednictvím správních rad, o jejichž složení by de facto samo rozhodovalo”, říká k významu Pražské deklarace předseda SK RVŠ Ján Říha.

Text deklarace v angličtině i v češtině