Nacházíte se zde: Úvod > Aktuality > Popularizační semináře scienceZOOM byly poučením i zábavou

Popularizační semináře scienceZOOM byly poučením i zábavou

Novinka (13.3.2014)

Popularizační semináře scienceZOOM byly poučením i zábavou

Žáci základních škol se dozvěděli, jak jsou obory ZSF JU užitečné pro veřejnost i pro ně

Popularizační semináře určené pro žáky základních škol v jižních Čechách uspořádala ZSF JU v březnu na dvou školách, a to díky projektu scienceZOOM. Lektoři Mgr. Lukáš Martinek a PhDr. Alena Kajanová, Ph.D., se inspirovali úspěšnou formou RoadShow z téhož projektu, při níž navštívili celkem devatenáct středních škol v jižních a středních Čechách a na Vysočině. Zvolili stejnou interaktivní metodu, ale program pozměnili a zaměřili především na prevenci. Vysvětlili žákům hlavně to, jaké následky může mít zneužívání návykových látek, nevhodná životospráva včetně špatného stravování a také nedostatek pohybu. Pro děti z devátých tříd to byla velmi užitečná témata odpovídající jejich věku, takže se hodně ptaly a diskutovaly.

Lektoři využili již zakoupené pomůcky, které získala škola z projektu pro RoadShow. Vytvořili pro základní školy nový edukativně zážitkový preventivní program. Diskusi doplnili praktickou částí, soutěžemi a různými ukázkami. Asi největší úspěch měly speciální brýle simulující opilost. Žáci si je nasadili, mohli se s nimi projít po třídě a získat představu, jak vidí člověk, který má v krvi kolem tří promile. Za aktivitu a správné odpovědi dostali ceny v podobě praktických minilékárniček.

První seminář uspořádala ZSF JU 6. března v ZŠ Lišov a druhý 13. března v základní škole Štítného v Jindřichově Hradci. Její zástupci navštívili deváté třídy, celkem zapojili více než 60 žáků, kteří hned od začátku reagovali velmi aktivně. Lektoři představovali jednotlivé obory fakulty hlavně z praktického hlediska: k čemu jsou užitečné a komu pomáhají. V té souvislosti se žáci dozvěděli i spoustu zajímavostí o správné výživě, významu pohybových aktivit a mj. také o výhodách studia na Jihočeské univerzitě. O možnost vyzkoušet si opilecké brýle se hlásila řada zájemců, jak kluci, tak dívky. "Nikdy jsem nic takového na očích neměl, proto mě to zajímalo. Změnu vidění jsem si nejvíc uvědomil ve chvíli, kdy mi ukazovali počet na prstech a já je viděl rozmazaně, takže jsem nebyl schopen říci, kolik prstů vidím. Také jsem si zkusil pustit vodu z kohoutku a nebylo to vůbec snadné," shrnul Vojtěch Kalvas z 9. A, podle něhož by mělo být takových akcí víc, protože ho tato forma bavila. 

Učitelka Mgr. Gabriela Illeová byla s akcí spokojena. "Z mé strany máte velké plus. Spoustu informací, které zde zazněly, už žáci znají z výuky, ale když jim to přijde říci někdo jiný, vnímají to jinak. Vaši lektoři jim témata vysvětlovali vtipně a neformálně, což je důležité, aby jim žáci věřili. Když slyší informace i z jiného zdroje než od nás, je šance, že si je víc zapamatují," konstatovala učitelka. Zdůraznila, že si z nabídek vysokých a středních škol, které chtějí nalákat nové studenty, musí škola už přísně vybírat, aby vůbec zbyl čas na samotnou výuku. Trend je nabízet tzv. zážitkovou pedagogiku a interaktivní show. "Řada nabídek je komerčních, proto k nám do školy nepouštíme kohokoli. Vaše metoda ale žáky bavila, takže věřím, že se k nám budete moci vrátit," uvedla.

Také v lišovské škole se tento seminář líbil jak žákům, tak i pedagogům, a byl hodnocen jako velmi vhodný a správně zaměřený. Žáci v diskusi s lektory navázali na své předchozí vědomosti o dané problematice. Lektoři zaujali jak svými znalostmi, tak i lehkostí a bezprostředností v interaktivně pojatém semináři. Řadu žáků zaujala problematika natolik, že se zajímali o vzdělání obou lektorů a možnosti pozdějšího studia na ZSF JU. Rovněž vyučující  školy by uvítali další možnosti zapojení žáků i pedagogů do podobných akcí. 


 

Přiložené obrázky