Nacházíte se zde: Úvod > Dětská univerzita uzavřela první semestr, díky velkému zájmu chystá i navazující studium

Dětská univerzita uzavřela první semestr, díky velkému zájmu chystá i navazující studium

Novinka (9.1.2017)

Dětská univerzita uzavřela první semestr, díky velkému zájmu chystá i navazující studium

Lekce o krevním tlaku zakončila v sobotu 7. ledna zimní semestr Dětské univerzity, která je od loňského podzimu novinkou v nabídce ZSF JU. Je součástí rektorátního projektu, do něhož se zapojilo celkem 70 dětí. Témata vypsaná Zdravotně sociální fakultou zaujala nejvíc ze všech fakult: přihlásilo se celkem 28 dětí, takže bylo třeba je rozdělit do dvou skupin. Polovina z nich chodí do školy v sobotu dopoledne a polovina přichází stejný den odpoledne. Kromě ZSF JU se žáci učí také na Fakultě rybářství a ochrany vod a na Pedagogické fakultě JU.

Výuka se odehrává interaktivní formou – hravě a zábavně, z dětí se stávají malí badatelé. Neostýchají se průběžně ptát na cokoli a když vyučující hledá dobrovolníka, hlásí se jich tolik, že si pak musí mezi sebou střihnout ... Například při lekci Kudy putuje v těle vzduch se děti předháněly, kdo druhého lépe vyšetří. Mimo jiné se seznámily s plicním stromem, fonendoskopem a stetoskopem a pak se navzájem poslouchaly papírovými trubičkami. Ideální pro názornou výuku jsou dobře vybavené učebny v budově U výstaviště, kde je řada atraktivních modelů a pomůcek z praxe. Na vyučující, kteří se pro každou lekci mění podle tématu, to klade velké nároky, aby neposedné žáky zaujali výkladem a udrželi jejich pozornost. Občas je musí zklidnit a krotit jejich fantazii, která je opravdu bezbřehá. Při lekci o dýchání padly například tyto dotazy: Dá se ze stetoskopu pít? či Jak se měří vlhkost dechu?, velkou diskusi rozpoutala otázka, jak funguje kyslíková bomba a jestli může vybuchnout. Vyučující PhDr. Věru Staskovou, Ph.D., to ale z rovnováhy nevyvedlo, celou lekci vedla velmi vtipně a ochotně reagovala na jakékoli nápady. Výhodou pojetí DUJU je i to, že s každou hodinou pomáhají studenti ZSF JU, takže se děti na akademické půdě už mohou cítit jako doma.

„Líbí se mi, že se tímto způsobem odtabuizuje představa o vysoké škole, že je to tam strašně těžké a nezáživné,“ shrnul své zkušenosti Jan Jára, který vodí na naši fakultu své dvě děti ve věku 12 a 13 let. Pracuje na Pedagogické fakultě JU, takže s výukou má zkušenosti. „Děti jsou ve zvídavém věku, což je třeba podporovat. Když přijdou domů, hned nám musí vyprávět, co se učily, a tím si látku zafixují,“ prozradil. Lekce jsou navíc doplněny kurzem na e-learningu, který je rovněž vytvořený přitažlivou formou. Malí studenti si díky tomu doplňují poznatky i doma, dokonce tím soutěží o ceny.

Dětskou univerzitu navštěvují děti ve věku sedm až dvanáct let, rodiče je na ZSF JU přivážejí i z Písku, Českého Krumlova, a dokonce i z Milevska, odkud se svou dcerou jezdí Radka Procházková. Zaujala ji zpráva o DUJU na fakultním webu a hned vyplnila přihlášku. Sama si doplňuje vzdělání na ZSF JU v kombinované formě studia. „Když to vyjde, budeme mít s dcerou promoci ve stejném období,“ těší se. Skvělé zkušenosti s dětmi i rodiči a hlavně velmi pochvalné ohlasy má koordinátorka DUJU na ZSF Mgr. Radka Šulistová, Ph.D., která už díky velkému zájmu o tuto formu vzdělávání chystá navazující studium.

Letní semestr (přesný program je pod touto zprávou) bude mít obdobnou podobu jako tento zimní, opět se bude učit ve dvou skupinách po 14 dětech. Témata budou rozvíjet to, co už se žáci dozvěděli: jednotlivé lekce mají opět přitažlivé názvy jako Sestra v akci, Co musí umět zdravotnický záchranář či Jak může člověk prasknout.

Tím ale plány DUJU nekončí, vzdělávání totiž bude pokračovat i dál. „Zájem o navazující studium vzešel od rodičů, připravujeme ho opět na dva semestry a nebudou v něm chybět ani lekce vycházející ze sociálního zaměření naší fakulty,“ prozradila dr. Šulistová. Děti se pak seznámí mimo jiné rovněž se základy latiny a principy fyzioterapie.

Rozvrh DUJU na ZSF JU v letním semestru:

6. lekce: 25. 2. 2017 Pozor na úrazy aneb Co musí umět zdravotnický záchranář, když je člověk v šoku?

7. lekce: 25. 3. 2017 Sestra v akci při ochraně lidského života aneb Jak pečovat o popáleniny 

8. lekce: 8. 4. 2017 Pozor na úrazy aneb Co musí umět zdravotnický záchranář, když teče krev. 

9. lekce: 22. 4. 2017 Sestra v akci při ochraně zdraví aneb Proč je v našem těle krev

10. lekce: 13. 5. 2017 Jak člověk může prasknout aneb Co je to obezita 

Přiložené obrázky