Nacházíte se zde: Úvod > Dokumenty > Vnitřní normy ZSF JU > Opatření děkana / děkanky ZSF JU > stranka opatreni > Opatření děkanky ZSF JU č. 8/2015

Opatření děkanky ZSF JU č. 8/2015

Opatření děkanky ZSF JU č. 8/2015

 

Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

 

 

ČÁST PRVNÍ

Obecná ustanovení

 

 

Článek I.

Obecná ustanovení

 

  1. Toto opatření upravuje habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem (ve společných ustanoveních dále jen „řízení“) na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
  2. V habilitačním řízení a řízení ke jmenování profesorem se prokazuje pedagogická a vědecká kvalifikace uchazeče, který je významnou a uznávanou vědeckou osobností ve svém oboru.
  3. Řízení ke jmenování profesorem na ZSF JU je realizováno v oboru Ošetřovatelství.
  4. Habilitační řízení je realizováno v oboru Zdravotně sociální péče a v oboru Ošetřovatelství.
  5. Habilitační řízení se na Zdravotně sociální fakultě JU v Českých Budějovicích koná podle §§ 71 a 72 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách).
  6. Řízení ke jmenování profesorem se na Zdravotně sociální fakultě JU v Českých Budějovicích koná podle §§ 73 a 74 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách).
  7. Habilitační řízení se zahajuje na návrh uchazeče.
  8. Řízení ke jmenování profesorem se zahajuje na základě:

-          návrhu uchazeče, který je podpořen alespoň dvěma písemnými stanovisky profesorů téhož nebo příbuzného oboru,

-          návrhu děkanky ZSF JU nebo rektora JU,

-          nebo z vlastního podnětu Vědecké rady ZSF JU.

  1. Není-li řízení zahajováno na návrh uchazeče, vyzve děkanka navrhovaného uchazeče, aby náležitosti uvedené v článku V. do určitého data předložil. Vysloví-li uchazeč se zahájením řízení písemný nesouhlas, řízení se zastavuje.
  2. Formální náležitosti návrhu kontroluje pověřený pracovník Kanceláře pro vědu a výzkum fakulty. V případě formálních nedostatků je uchazeč písemně vyzván k jejich odstranění. Pokud tyto nedostatky nejsou odstraněny do 30 kalendářních dnů, děkanka řízení zastaví a předložené materiály uchazeči vrátí.

 

 

ČÁST DRUHÁ

Habilitační řízení

 

Článek II.

Náležitosti návrhu na zahájení habilitačního řízení

 

  1. Písemný návrh na zahájení habilitačního řízení předkládá uchazeč ve struktuře odpovídající vzoru návrhu dle Přílohy 1. K návrhu uchazeč přikládá následující doklady o své vědecké a pedagogické kvalifikaci (v závorce u jednotlivých položek jsou uvedeny kvantitativní ukazatele a odkazy na přílohy, dle nichž je nezbytné návrh připravit):

-          strukturovaný profesní životopis (dle Přílohy 3),

-          úředně ověřené kopie dokladů uchazeče o dosaženém vysokoškolském vzdělání, získaných akademických titulech a vědeckých hodnostech (dle Přílohy 4),

-          doklady osvědčující dobu, délku a místo pedagogického působení uchazeče (nejméně 5 let kontinuální pedagogické praxe uchazeče na vysoké škole v oboru, ve kterém žádá zahájení habilitačního řízení – (dle Přílohy 5),

-          hodnocení pedagogické činnosti z míst působení (dle Přílohy 5),

-          seznam obhájených bakalářských (5) a diplomových (10) prací, kde byl uchazeč vedoucí práce (dle Přílohy 5),

-          přehled řešených výzkumných projektů – řešitel/spoluřešitel (2, dle Přílohy 6),

-          seznam publikovaných vědeckých a odborných prací uchazeče z oboru, v němž žádá zahájení habilitačního řízení, členěných na (dle Přílohy 7):

  • odborná kniha (monografie) nebo kapitoly v odborné knize (rozsah minimálně 80 normostran),
  • publikace v recenzovaných vědeckých a odborných časopisech, přičemž minimální celkový počet recenzovaných článků je 30 (požadované členění těchto třiceti recenzovaných článků je uvedeno níže v závorkách, články s vyšší vědeckou hodnotou mohou nahradit články s vědeckou hodnotou nižší):

-          práce publikované v časopisech s Impact faktorem (2),

-          práce publikované v databázích (Scopus či ERIH) (3),

-          práce publikované v zahraničních recenzovaných vědeckých a odborných periodikách (5),

-          práce publikované v tuzemských recenzovaných vědeckých a odborných periodikách (15),

-          práce publikované v recenzovaných sbornících (5).

Nejméně v deseti vědeckých a odborných periodicích i sbornících je uchazeč prvním autorem. Nejméně u 20 recenzovaných článků se jedná o původní vědeckou práci.

  • učební texty, skripta (rozsah minimálně 100 normostran, skripta mohou být i elektronická).

-          soupis ohlasů (citací) bez autocitací na výše uvedené práce (30, z toho minimálně 8 citací je v zahraničí, dle Přílohy 8),

-          recenze odborných článků a monografií (15, dle Přílohy 8),

-          ediční/redakční činnost,

-          seznam ústně prezentovaných příspěvků na mezinárodních a tuzemských vědeckých konferencích a kongresech (30, z toho minimálně 10 na zahraničních konferencích - dle Přílohy 8),

-          seznam vyžádaných přednášek na mezinárodních a domácích vědeckých, konferencích a kongresech (3 domácí konference, 2 zahraniční, dle Přílohy 8),

-          přehled absolvovaných zahraničních vědeckých nebo odborných stáží (2, dle Přílohy 8),

-          seznam uchazečových členství a funkcí v komisích a radách nebo jiných orgánech souvisejících s oborem, ve kterém uchazeč žádá zahájení řízení ke jmenování profesorem (dle Přílohy 8),

-          doklad o organizování mezinárodních a tuzemských vědeckých konferencí a sympozií,

-          doklad o vedení sekcí na mezinárodních a domácích vědeckých konferencích,

-          případně další doklady osvědčující vědeckou kvalifikaci uchazeče,

-          habilitační práci a to 4krát v pevné vazbě. Habilitační prací se rozumí práce dle § 72 odst. 3 zákona o vysokých školách.

 

 

Článek III.

 

  1. Návrh na zahájení habilitačního řízení obsahuje dále doklad o zaplacení poplatku. Výše poplatku za habilitační řízení je upravena Rozhodnutím děkanky.

 

  1. Dokumenty dle článku II. musí být uspořádány ve stanoveném pořadí a každý list je opatřen datem a vlastnoručním podpisem uchazeče. Veškerou dokumentaci předkládá uchazeč 5krát v tištěné podobě v kroužkové vazbě, přičemž 1 pare habilitačního spisu odpovídá originálu. Zároveň předkládá i elektronickou verzi, jejíž obsah je totožný s verzí písemnou.

 

  1. Pokud návrh na zahájení habilitačního řízení nesplňuje náležitosti uvedené v bodě 1 článku II., vyzve děkanka fakulty písemně uchazeče k odstranění nedostatků. Pokud uchazeč ve stanovené lhůtě nedostatky neodstraní, řízení se zastavuje a děkanka předložené materiály uchazeči vrátí.

 

 

Článek IV.

 Průběh habilitačního řízení, habilitační komise

 

  1. Děkanka fakulty připraví do jednoho měsíce ode dne podání návrhu, popř. ode dne, kdy uchazeč na výzvu děkanky svoji žádost doplnil, návrh na ustavení habilitační komise. Návrh na složení habilitační komise předloží děkanka ke schválení nejbližšímu zasedání Vědecké rady ZSF JU, po schválení jmenuje jejího předsedu a další členy habilitační komise.
  2. Habilitační komise je pětičlenná a skládá se z řad profesorů a docentů a dalších významných představitelů daného nebo příbuzného oboru. Předsedou komise musí být profesor a nejméně tři členové musí být z jiné vysoké školy než z té, na které se habilitační řízení koná.
  3. Po schválení návrhu složení habilitační komise děkanka zašle jeho členům a předsedovi jmenování a zároveň jim zašle podklady nutné pro posouzení pedagogické a vědecké kvalifikace uchazeče ve smyslu § 72 odstavce 1 zákona o vysokých školách a tohoto opatření.
  4. Zasedání habilitační komise řídí její předseda nebo za jeho nepřítomnosti jím pověřený člen.
  5. Habilitační komise je způsobilá usnášet se, jsou-li přítomni alespoň čtyři její členové. Usnesení komise je přijato, pokud se pro něj vyslovili minimálně tři členové komise.
  6. Habilitační komise posoudí kvalifikaci uchazeče a tajným hlasováním se usnese na návrhu, zda má být uchazeč jmenován docentem. Nezíská-li návrh alespoň 3 kladné hlasy, platí, že habilitační komise doporučuje habilitační řízení zastavit.
  7. Předseda habilitační komise předloží děkance ZSF JU usnesení včetně doporučení zastavit řízení (a to i s odůvodněním). Součástí tohoto usnesení je též zápis o výsledcích hlasování.
  8. Děkanka věc bez průtahů zařadí na program zasedání Vědecké rady ZSF JU.
  9. Stanovisko habilitační komise přednese na zasedání Vědecké rady ZSF JU předseda habilitační komise nebo pověřený člen. Na základě tohoto stanoviska pokračuje habilitační řízení dle bodu 10 a 11. V případě, že habilitační komise doporučuje zastavit habilitační řízení a tento návrh není přijat vědeckou radou, pokračuje řízení podle bodu 10 a 11.

10. Po přednesení stanoviska habilitační komise vyzve děkanka uchazeče k obhajobě habilitační práce,  po ní jsou předneseny posudky a následuje rozprava. Prezentace a obhajoba habilitační práce, včetně odpovědí na dotazy z oponentských posudků je vymezena na dobu cca 20 minut. Poté přítomní oponenti stručně shrnují své oponentské posudky. Dále uchazeč pokračuje přednesením habilitační přednášky. Vymezená doba na přednášku je cca 20 minut. Před zahájením přednášky vědecká rada určí ze svých řad 2 hodnotitele přednášky, kteří v neveřejné části zasedání přednesou stručná hodnocení přednášky z odborného i pedagogického hlediska.

11. Po přednášce následuje rozprava, do které se mohou zapojit jak členové Vědecké rady ZSF JU a habilitační komise, tak i ostatní přítomní. V neveřejné části jednání se hlasuje o návrhu na jmenování docentem. Hlasovat o návrhu na jmenování lze jenom tehdy, jsou-li přítomny alespoň dvě třetiny všech členů Vědecké rady ZSF JU. Způsob hlasování upravuje Jednací řád Vědecké rady ZSF JU.

12. V případě, že návrh získal potřebnou souhlasnou většinu hlasů všech členů Vědecké rady ZSF JU, děkanka jej předloží se všemi vyžadovanými materiály rektorovi JU. Nezíská-li návrh potřebný počet hlasů, řízení se zastavuje.

13. Proti postupu při habilitačním řízení na fakultě nebo vysoké škole může uchazeč podat námitky. Nevyhoví-li námitkám děkan, předá je k rozhodnutí rektorovi JU. Rozhodnutí rektora je konečné.

14. Údaje o habilitačním řízení se zveřejňují podle § 75 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách.

 

 

ČÁST TŘETÍ

Řízení ke jmenování profesorem

 

Článek V.

 Náležitosti návrhu na zahájení řízení ke jmenování profesorem

 

  1. Písemný návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem předkládá uchazeč ve struktuře odpovídající vzoru návrhu dle Přílohy 2. K návrhu uchazeč přikládá následující doklady o své vědecké a pedagogické kvalifikaci (v závorce u jednotlivých položek jsou uvedeny kvantitativní ukazatele a odkazy na přílohy, dle nichž je nezbytné návrh připravit):

-          strukturovaný profesní životopis (dle Přílohy 3),

-          úředně ověřené kopie dokladů uchazeče o dosaženém vysokoškolském vzdělání, získaných akademických titulech a vědeckých hodnostech (dle Přílohy 4),

-          doklad o vědecko-pedagogickém titulu docent, téma habilitační práce, datum obhájení, fakulta, VŠ (dle Přílohy 4),

-          doklady osvědčující dobu, délku a místo pedagogického působení uchazeče (nejméně 10 let kontinuální pedagogické praxe uchazeče na vysoké škole v oboru, ve kterém žádá zahájení řízení ke jmenování profesorem – dle Přílohy 5)

-          hodnocení pedagogické činnosti z míst působení (dle Přílohy 5),

-          seznam obhájených diplomových (10) a disertačních prací (2), kde byl uchazeč vedoucím práce a školitelem (dle Přílohy 5),

-          přehled řešených výzkumných projektů – řešitel/spoluřešitel (min. 3, u 1 hlavní řešitel, dle Přílohy 6)

-          seznam publikovaných vědeckých a odborných prací uchazeče z oboru, ve kterém žádá zahájení řízení ke jmenování profesorem, členěných na (dle Přílohy 7):

  • odborná kniha (monografie) nebo kapitoly v odborné knize (rozsah minimálně 150 normostran),
  • publikace v recenzovaných vědeckých a odborných časopisech, přičemž minimální celkový počet recenzovaných článků je 50 (požadované členění těchto padesáti recenzovaných článků je uvedeno níže v závorkách, články s vyšší vědeckou hodnotou mohou nahradit články s vědeckou hodnotou nižší):

-          práce publikované v časopise s Impact faktorem (5, u 3 první autor),

-          práce publikované v databázích (Scopus nebo ERIH) (5)

-          práce publikované v zahraničních vědeckých a odborných recenzovaných periodikách (10),

-          práce publikované v tuzemských recenzovaných vědeckých a odborných periodikách (30).

Nejméně ve dvaceti vědeckých a odborných periodicích je uchazeč prvním autorem. Nejméně u 30 recenzovaných článků se jedná o původní vědeckou práci.

  • učební texty učebnice, skripta (rozsah minimálně 200 normostran, skripta mohou být i elektronická).

-          soupis ohlasů (citací) bez autocitací na výše uvedené práce (50, z toho minimálně 15 citací je v zahraničí, dle Přílohy 8),

-          recenze odborných článků a monografií (25, dle Přílohy 8),

-          ediční/redakční činnost,

-          seznam ústně prezentovaných příspěvků na mezinárodních a tuzemských vědeckých konferencích a kongresech (50, z toho minimálně 15 na zahraničních konferencích, dle Přílohy 8),

-          seznam vyžádaných přednášek na mezinárodních a domácích vědeckých, konferencích a kongresech (5 domácí konference, 3 zahraniční, dle Přílohy 8),

-          přehled absolvovaných zahraničních vědeckých nebo odborných stáží (4),

-          seznam uchazečových členství a funkcí v komisích a radách nebo jiných orgánech souvisejících s oborem, ve kterém uchazeč žádá zahájení řízení ke jmenování profesorem (dle Přílohy 8),

-          doklad o organizování mezinárodních a tuzemských vědeckých konferencí a sympozií,

-          doklad o vedení sekcí na mezinárodních a domácích vědeckých konferencích,

-          případně další doklady osvědčující vědeckou kvalifikaci uchazeče.

 

  1. Předpokladem k zahájení řízení ke jmenování profesorem je předchozí jmenování docentem na základě habilitačního řízení, pokud jeho součástí bylo předložení habilitační práce. Ve výjimečných případech, kdy je na profesora navrhován někdo, kdo již je profesorem na renomované vysoké škole v zahraničí, může rektor na návrh vědecké rady vysoké školy předchozí jmenování docentem jako předpoklad k zahájení řízení ke jmenování profesorem prominout.

 

 

Článek VI.

 

  1. Návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem obsahuje dále doklad o zaplacení poplatku. Výše poplatku za jmenovací řízení je upravena rozhodnutím děkanky.

 

  1. Dokumenty dle článku V. musí být uspořádány ve stanoveném pořadí a přední list je opatřen datem a vlastnoručním podpisem uchazeče. Veškerou dokumentaci předkládá uchazeč 5krát v tištěné podobě v kroužkové vazbě, přičemž 1 pare spisu odpovídá originálu) a zároveň předkládá i elektronickou verzi, jejíž obsah je totožný s verzí písemnou.

 

  1. Pokud návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem nesplňuje náležitosti uvedené v bodě 1 článku V., vyzve děkanka fakulty písemně uchazeče k odstranění nedostatků. Pokud uchazeč ve stanovené lhůtě nedostatky neodstraní, řízení se zastavuje a děkanka předložené materiály uchazeči vrátí.

 

 

 

Článek VII.

Průběh řízení ke jmenování profesorem, komise ke jmenování profesorem

 

  1. Děkanka fakulty připraví do jednoho měsíce ode dne podání návrhu, popř. ode dne, kdy uchazeč na výzvu děkanky svoji žádost doplnil, návrh na ustavení komise ke jmenování profesorem. Návrh na složení komise ke jmenování profesorem předloží děkanka ke schválení nejbližšímu zasedání Vědecké rady ZSF JU, po schválení jmenuje jejího předsedu a další členy komise.
  2. Hodnotící komise je pětičlenná a skládá se z řad profesorů a docentů a dalších významných představitelů daného nebo příbuzného oboru. Předsedou komise musí být profesor a nejméně tři členové musí být z jiné vysoké školy než z té, na které se řízení ke jmenování profesorem koná.
  3. Po schválení návrhu složení hodnotící komise děkanka zašle jeho členům a předsedovi jmenování a zároveň jim zašle podklady nutné pro posouzení pedagogické a vědecké kvalifikace uchazeče ve smyslu § 74 odstavce 1 zákona o vysokých školách a tohoto opatření.
  4. Zasedání hodnotící komise řídí její předseda nebo za jeho nepřítomnosti jím pověřený člen.
  5. Hodnotící komise je způsobilá usnášet se, jsou-li přítomni alespoň čtyři její členové. Usnesení komise je přijato, pokud se pro něj vyslovili minimálně tři členové komise.
  6. Hodnotící komise posoudí kvalifikaci uchazeče a tajným hlasováním se usnese na návrhu, zda má být uchazeč jmenován profesorem. Nezíská-li návrh alespoň 3 kladné hlasy, platí, že hodnotící komise doporučuje řízení ke jmenování profesorem zastavit.
  7. Předseda hodnotící komise předloží děkance ZSF JU usnesení včetně doporučení zastavit řízení (a to i s odůvodněním). Součástí tohoto usnesení je též zápis o výsledcích hlasování.
  8. Děkanka věc bez průtahů zařadí na program zasedání Vědecké rady ZSF JU.
  9. Stanovisko hodnotící komise přednese na zasedání Vědecké rady ZSF JU předseda hodnotící komise nebo pověřený člen. Na základě tohoto stanoviska pokračuje řízení ke jmenování profesorem dle bodu 10 a 11. V případě, že hodnotící komise doporučuje zastavit řízení ke jmenování profesorem a tento návrh není přijat Vědeckou radou ZSF JU, pokračuje řízení podle bodu 10 a 11.
  10. Po přednesení stanoviska hodnotící komise vyzve děkanka uchazeče k přednesení přednášky, ve které předloží koncepci vědecké práce a výuky v daném oboru. Vymezená doba na přednášku je cca 20 minut. Před zahájením přednášky Vědecká rada ZSF JU určí ze svých řad 2 hodnotitele přednášky, kteří v neveřejné části zasedání přednesou stručná hodnocení přednášky z odborného i pedagogického hlediska.
  11. Po přednášce následuje rozprava, do které se mohou zapojit jak členové Vědecké rady ZSF JU a hodnotící komise, tak i ostatní přítomní. V neveřejné části jednání se hlasuje o návrhu na jmenování profesorem. Hlasovat o návrhu na jmenování lze jenom tehdy, jsou-li přítomny alespoň dvě třetiny všech členů vědecké rady. Způsob hlasování upravuje Jednací řád Vědecké rady ZSF JU.
  12. V případě, že návrh získal potřebnou souhlasnou většinu hlasů všech členů Vědecké rady ZSF JU, děkanka jej předloží se všemi vyžadovanými materiály rektorovi JU. Nezíská-li návrh potřebný počet hlasů, řízení se zastavuje.
  13. Proti postupu při řízení ke jmenování profesorem na fakultě nebo vysoké škole může uchazeč podat námitky rektorovi JU. Rozhodnutí rektora je konečné.
  14. Údaje o řízení ke jmenování profesorem se zveřejňují podle § 75 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách.

 

 

 

 

 

 

ČÁST ČTVRTÁ

 

Článek VIII.

Přechodná ustanovení

 

  1. Tato kritéria jsou účinná od 1. 9. 2015.
  2. Tímto pozbývají platnosti všechna předchozí opatření děkanky ZSF JU týkající se habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem.

 

 

 

V Českých Budějovicích, 12. května 2015.

prof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D.

děkanka ZSF JU


PDF ke stažení ZDE.