Nacházíte se zde: Úvod > Intenzivní kurz transkulturního ošetřovatelství v tureckém Giresunu se konal za účasti vyučujících i studentek ZSF JU

Intenzivní kurz transkulturního ošetřovatelství v tureckém Giresunu se konal za účasti vyučujících i studentek ZSF JU

Novinka (2.8.2021)

Intenzivní kurz transkulturního ošetřovatelství v tureckém Giresunu se konal za účasti vyučujících i studentek ZSF JU

V tureckém Giresunu se od 25. do 31. července uskutečnil intenzivní kurz transkulturního ošetřovatelství v rámci mezinárodního projektu, do kterého jsou zapojeny fakulty sedmi univerzit ze šesti států. Hlavním řešitelem projektu je projektový tým pod vedením prof. Ayla Yava z Hasan Kalyoncu univerzity v Gaziantepu. Projekt je řešen v rámci programu ERASMUS+ KA203 Strategic Partnerships for higher education, název projektu Better & Effective Nursing Education for Improving Transcultural Nursing Skills. Naše univerzita je jedna z dalších pěti univerzit, které jsou do projektu zapojeny.

Řešitelský tým z naší fakulty je veden prof. Tóthovou, která se aktivně podílela na přípravě projektu. Jedním z cílů projektu bylo připravit společný obsah výuky transkulturního ošetřovatelství a tímto novým obsahem připravit intenzivní kurz pro studenty. Tato fáze projektu byla realizována po podrobné analýze obsahu výuky transkulturního ošetřovatelství v jednotlivých státech, používaných výukových metod a po provedení literární rešerše. Byl vytvořen i nástroj pro hodnocení znalosti, postojů a názorů studentů na problematiku transkulturního ošetřovatelství. Intenzivního kurzu se měli účastnit čtyři studenti z jednotlivých států, resp. fakult a akademičtí pracovníci, kteří zabezpečovali výuku. Z naší fakulty se zúčastnily tři studentky ze studijního programu Všeobecní sestra a jedna ze studijního programu Pediatrické ošetřovatelství, jmenovitě: Karolína Růžičková, Elena Herdová, Kateřina Janků a Barbora Pekarková.  Z vyučujících se zúčastnily pod vedením profesorky Tóthové doktorka Hellerová a docentka Trešlová.

Témata výuky byla rozdělena mezi skupinami vyučujících jednotlivých států. Naše skupina měla zajistit výuku v tématech Základní koncept transkulturního ošetřovatelství a Kultura, zdraví a nemoc. Vyučující ze všech států připravili svá témata velice zajímavě – kromě přednášek zařadili do výuky i skupinové práce, které studenti řešili buď ve skupinách podle jednotlivých států, nebo ve smíšených skupinách, ve kterých se měli studenti naučit pracovat a respektovat kulturní názory jednotlivých členů skupiny. „Intenzivní kurz byl zajímavý nejen pro studenty, ale i pro vyučující, neboť všichni jeho účastníci měli možnost sledovat, jaké vyučovací metody a skupinové práce používají kolegové na zahraničních univerzitách při výuce některých témat,“ shrnula prof. PhDr. Valérie Tóthová, Ph.D., proděkanka pro vědu a výzkum a ředitelka Ústavu ošetřovatelství, porodní asistence a neodkladné péče ZSF JU.

Před zahájením intenzivního kurzu vyplňovali studenti dotazník, který byl zaměřen na hodnocení znalostí, postojů a názorů v transkulturním ošetřovatelství. Po ukončení kurzu bylo opět provedeno hodnocení, ve kterém bylo zjišťováno, kam se studenti posunuli po týdenní intenzivní výuce. Program byl velice náročný, výuka začínala každý den v 9 hodin a končila v 16 hodin, někdy i později. Na podvečerní a večerní hodiny byl připraven vždy nějaký zajímavý doprovodný program – návštěva nemocnice, prezentace studentů o kulturních tradicích ve svých státech, příprava a prezentace kulturních zvláštností ve stravování, kdy studenti připravili pro celou skupinu ochutnávku z tradičních jídel a účastníkům kurzu rozdávali přivezené produkty. Naše studentky rozdávaly karlovarské oplatky, hořické trubičky, pardubické perníčky a hašlerky, a současně připravily i velice pěknou a zajímavou prezentaci o České republice, o našem městě, univerzitě, fakultě a dalších specifických kulturních zvláštnostech. „Naše studentky byly vynikající, aktivně se zapojily do skupinové práce, výborně prezentovaly výsledky, zúčastnily se všech aktivit, i když chvílemi to bylo pro ně velmi náročné. Nejen proto, že všechno probíhalo v angličtině, ale i proto, že byly v jiném kulturním prostředí, ve kterém se najednou setkalo i několik dalších kultur. Měly jsme z nich velkou radost a byly jsme na ně velice pyšné a hrdé. Perfektně reprezentovaly naši fakultu a naši kulturu a svým chováním, vystupováním i oblékáním daly najevo, že respektují i tradici a zvláštnosti dalších kultur,“ zhodnotila prof. Tóthová.

 

Přiložené obrázky